ZŁOŻENIE WNIOSKU O WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO I ODBIÓR DOWODU OSOBISTEGO
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o wydanie dowodu osobistego.
- Do wniosku dołącz aktualną fotografię.
- Udaj się do Urzędu Stanu Cywilnego, ul. Kościuszki 7, 62-840 Koźminek, Pokój nr 2.
- Podczas składania wniosku w urzędzie okaż ważny dowód osobisty lub ważny paszport.
- W terminie wskazanym w potwierdzeniu złożenia wniosku – odbierz dowód osobisty.
Status wniosku możesz sprawdzić na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-czy-dowod-osobisty-jest-gotowy
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego.
- Kolorowa fotografia o wymiarach 35×45 mm, wykonana na papierze fotograficznym nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku oraz spełniająca wymagania określone w art. 29 Ustawy o dowodach osobistych.
- Na żądanie organu, w przypadku wątpliwości co do obywatelstwa osoby, której ma być wydany dowód osobisty – dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego.
Opłaty
Dowody osobiste są wydawane nieodpłatnie.
Miejsce złożenia i odbioru
Urząd Miejski Gminy Koźminek
ul. Kościuszki 7
62-840 Koźminek
Jednostka odpowiedzialna
Urząd Stanu Cywilnego
ul. Kościuszki 7
62-840 Koźminek
Pokój nr 2
Tel. 62 76 38 607
Termin odpowiedzi
Jeden miesiąc – od złożenia wniosku ( czas ten może ulec wydłużeniu z przyczyn niezależnych od urzędu )
Tryb odwoławczy
Do Wojewody Wielkopolskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Zasady składania wniosku:
- Wniosek składa się osobiście w formie pisemnej w dowolnym urzędzie gminy na terenie RP.
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
- W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun lub kurator.
- Do złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego wymagana jest obecność osoby, której wniosek dotyczy. Wyjątek stanowią dzieci, które nie ukończyły 5. roku życia.
- Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.
- W przypadku niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, wnioskodawca zawiadamia o tym organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba, że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.
- Podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego pobiera się odciski palców od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, z wyłączeniem osoby:
- która nie ukończyła 12. roku życia,
- od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców (wówczas dowód wydaje się na 12 miesięcy)
- od której pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.
- Fotografia załączona do wniosku o wydanie dowodu osobistego nie musi spełniać wymogów określonych w art. 29 ust. 3 ustawy o dowodach osobistych (tj. naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłonięta włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice), w przypadku osoby:
- która nie ukończyła 5. roku życia,
- posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,
- której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie tych wymogów.
- Fotografia załączona do wniosku o wydanie dowodu osobistego może przedstawiać osobę w nakryciu głowy, jeśli osoba ta:
- przedstawi zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w RP,
- uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku.
- Fotografia załączona do wniosku o wydanie dowodu osobistego może przedstawiać osobę w okularach z ciemnymi szkłami, jeśli osoba ta przedłoży:
- orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku,
- orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat z powodu wrodzonej lub nabytej wady wzroku.
Zasady odbioru dowodu:
- Dowód osobisty odbiera się osobiście w organie gminy, w którym został złożony wniosek.
- Dowód osobisty osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic albo opiekun, a dowód osobisty osoby posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator. Dowód osobisty może również odebrać rodzic, który nie składał wniosku o wydanie dowodu osobistego.
- Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby. [!] Wyjątek stanowi dziecko, które:
- nie ukończyło 5. roku życia;
- ukończyło 5. rok życia i nie ukończyło 12. roku życia, jeśli było obecne przy składaniu wniosku.
- Odbioru dowodu może dokonać pełnomocnik składając pełnomocnictwo szczególne jeżeli przyjęcie wniosku o wydanie dowodu osobistego nastąpiło w miejscu pobytu osoby, której dowód osobisty ma być wydany lub gdy po złożeniu wniosku o wydanie dowodu nastąpiły okoliczności uniemożliwiające osobisty odbiór dokumentu.
- Przy odbiorze dowodu osobistego przedkłada się dowód osobisty posiadany przez osobę, której wydano nowy dowód osobisty.
- Warstwa elektroniczna dowodu osobistego tj. ustalenie kodów PIN dla poszczególnych certyfikatów może być aktywowana wyłącznie przez posiadacza dowodu osobistego.
- Kod PUK może być odebrany jedynie przez posiadacza dowodu osobistego w urzędzie gminy, który wydał dowód.
E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Jest wydawany od 4 marca 2019 roku. Dowody wydawane po 7 listopada 2021 r. zawierają odciski palców oraz podpis posiadacza dowodu osobistego. Dokument taki możesz otrzymać, jeżeli masz ukończone 12 lat. Odciski palców są przechowywane w Rejestrze Dowodów Osobistych wyłącznie po to, by wydać dowód osobisty. Odciski są automatycznie usuwane z Rejestru w momencie odebrania dowodu przez obywatela lub jeśli obywatel nie odebrał dowodu w ciągu 90 dni od daty wydania (czyli daty personalizacji zamieszczonej w dowodzie).
Podstawa prawna
- Ustawa z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
ZAŁĄCZNIK - KLAUZULA INFORMACYJNA
Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych |
|
TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA |
Administratorami są: 1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 – odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru, 2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul Stefana Batorego 5 – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie oraz personalizację dowodów osobistych. W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych przez organ wydający dowód osobisty jest: Burmistrz Gminy Koźminek. |
DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA |
Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem – Burmistrz em Gminy Koźminek można się skontaktować poprzez adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub pisemnie na adres siedziby administratora. |
DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH |
Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub pisemnie na adres siedziby administratora. Administrator – Burmistrz Gminy Koźminek wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez poprzez adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. |
CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA |
Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu: · wydania Pani/Panu dowodu osobistego. · unieważnienia Pani/Pana dowodu osobistego z powodu: - zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu, - zmiany danych zawartych w dowodzie, - upływu terminu ważności dowodu, - utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu. · uzyskania przez Panią/Pana zaświadczenia o danych własnych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych Pani/Pana dane będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy o dowodach osobistych. |
ODBIORCY DANYCH
|
W celu sporządzenia dowodu osobistego Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane do Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA. Ponadto dane mogą być udostępniane zgodnie z przepisami ustawy o dowodach osobistych służbom, organom administracji publicznej, prokuraturze oraz innym podmiotom, jeżeli wykażą w tym interes prawny w otrzymaniu danych. |
PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ |
Pani/Pana dane dotyczące utraconego dowodu osobistego (skradzionego lub zagubionego) będą przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen II na podstawie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym. Dane będą przekazywane za pośrednictwem Krajowego Systemu Informatycznego prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji. |
OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH |
Dane w Rejestrze Dowodów Osobistych będą przetwarzane bezterminowo. |
PRAWA PODMIOTÓW DANYCH |
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci |
PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO |
Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia. |
ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH |
Pani/Pana dane do Rejestru Dowodów Osobistych wprowadzane są przez następujące organy: - organ gminy, który wydaje lub unieważnia dowód osobisty, - ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który personalizuje dowód osobisty |
INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH |
Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy o dowodach osobistych. |